Terug

ICD en de elektrische auto

Algemeen
Een elektrische auto vormt geen probleem voor een ICD-drager mits
-de laadkabel niet in de buurt van uw schouder en ICD komt tijdens het laden
-u zelf geen reparaties uitvoert

U kunt als ICD-drager zonder risico gebruik maken van een losse dan wel ingebouwde stoelverwarming.
Radarcontroles en radarachtige signalen van waarschuwingsborden verstoren de werking van de ICD niet.
Navigatie systemen: houd tenminste 30 cm afstand tussen uw ICD en het werkende apparaat .

Garanties en fabrikanten
Alle (elektrische) auto’s moeten voldoen aan de zogenaamde ICNIRP-norm. Dit is een normering die de sterkte van elektromagnetische velden weergeeft.
De fabrikanten garanderen de veiligheid alleen als:
-het voertuig is goede staat verkeert en niet defect is
-de eigenaar/ICD-drager nooit dichtbij de servicedelen komt. (Bijvoorbeeld laadpaal, snoer, batterij)
-de eigenaar/ICD-drager alleen servicehandelingen doet die beschreven staan in de handleiding.

Als een ICD-drager van plan is een elektrische auto aan te schaffen raden autofabrikanten aan eerst contact op te nemen met de cardioloog of ICD-technicus van het implantatiecentrum of controlecentrum.

Industrie
Sommige industriële voertuigen voldoen niet aan de ICNIRP-norm. Vaak zijn dit ontwikkelde elektrische voertuigen die in speciale situaties worden gebruikt.
Als u zekerheid wilt hebben, raadpleeg dan de leverancier of fabrikant.

Laatste update: 307 dagen geleden