Terug

Met hartklachten juist bewegen

Veel mensen met hartklachten zijn angstig om meer te gaan bewegen. Het tegendeel is waar. Het versterkt je bloedvaten. Juist in deze Covid-19 tijd!

Tegen aderverkalking
Bewegen is heel belangrijk. Het verkleint het risico dat je weer klachten krijgt. Wanneer je je inspant gaat je hartslag omhoog. Het hart moet dan harder pompen om zuurstofrijk bloed te kunnen transporteren. De slagaderen maken dan meer stofjes aan die goed zijn voor de bloedvaten. Door dit proces remt de cholesterolaanmaak, verlaagt de bloeddruk, val je af en voel je je vaak fitter. Allemaal goed tegen de aderverkalking!

Be smart
Vroeger dachten cardiologen dat veel bewegen voor hartpatiënten te risicovol zou zijn. Nu weten we dat het prima is voor hart en vaten. Toch houdt bijna de helft van de hartpatiënten angst. Ondanks dat bewegen angst en stress juist vermindert.
Het is wel van belang stapje voor stapje te werk te gaan. Het beste is mee te doen aan een persoonlijk beweeg-en leefstijlprogramma (hartrevalidatie). Hier werken cardioloog, fysiotherapeut, diëtist en psycholoog nauw samen.
Zelf kun je ook aan de slag. Overvraag jezelf niet en stel haalbare (smart) doelen om te voorkomen dat je in oude patronen terugvalt. Dan gaat het makkelijker en houd je het beter vol. Naar de sportschool gaan kan ook maar is niet persé nodig. Met een stappenteller of met beweegapps kom je ook een heel eind.

Lees meer

Bronfoto consumentengids

Bron: nu.nl
Door: redactie ICD App