Terug

Hoeveel je moet bewegen

Bewegen verkleint het risico op veel chronische aandoeningen. Hoeveel moet je bewegen om gezonder te leven? Daarvoor werd onderzoek gedaan bij honderdvijftigduizend mensen uit Noord-Nederland.

Gezondheidswinst
De onderzochte groep werd verdeeld in gezonde mensen, mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en hartpatiƫnten. De resultaten laten zien dat de optimale hoeveelheid beweging per groep verschilt. Uit de analyse blijkt dat meer bewegen altijd tot een lager gezondheidsrisico leidt ongeacht welke groep. Echter op een bepaald moment is er geen extra gezondheidswinst meer. Dat plafond wordt bereikt wanneer je vier tot zes keer de Nederlandse beweegrichtlijn haalt. Dat komt neer op tien tot vijftien uur matig intensief bewegen per week. Daarboven is minder winst te behalen daaronder des te meer. De gemiddelde Nederlander zit ruim onder dit niveau.


Maximum
Voor hart- en vaatpatiƫnten is er geen maximum aan bewegen. Bij deze groep is gezondheidswinst er vrijwel altijd. Hoe groter de actieve leefstijl hoe kleiner het risico op een nieuwe hartaandoening.
Opvallend is dat mensen die op hun werk zware fysieke arbeid verrichten vaak geen verlaagd risico op een hartziekte hebben. Bij deze groep blijkt de gezondheidswinst vooral te behalen in de vrije tijd zoals met fietsen en wandelen.

Lees meer

Bron: radboudumc
Door: redactie ICD App