Terug

Reactie Hartstichting op SOS Alarm Hulpdienst

De Hartstichting wil graag haar visie geven op de nieuwe alarmdienst 'SOS Alarm Hulpdienst' die vandaag (27-9-2013) geïntroduceerd is. Deze dienst wil burgers inzetten bij allerlei calamiteiten, waaronder reanimatie.

De Hartstichting wil graag dat Nederland één grote 6-minutenzone wordt. Samen met vrijwilligers, 112-alarmcentrales en de oproepsystemen Hartslag Nu en Hartveilig Wonen wordt hieraan gewerkt. Wij willen mogelijk maken om overal in Nederland binnen de cruciale 6 minuten alle handelingen uit te voeren die nodig zijn bij een hartstilstand: 112 bellen en starten met reanimeren en defibrilleren. Daarmee willen we de overleving na een hartstilstand verhogen naar 25%. Zo kunnen we ieder jaar 1000 meer levens redden dan nu het geval is.

Aansluiting meldkamers
In veel gebieden van Nederland is het inrichten van 6 minutenzones al mogelijk omdat in veel meldkamers de oproepsystemen 'Hartslag Nu' en 'Hartveilig Wonen' gebruikt worden. Met behulp van deze systemen worden burgerhulpverleners in de buurt van het slachtoffer via een sms opgeroepen om naar het slachtoffer te gaan en de reanimatie te starten. Ook worden de AED's die zich in de buurt van het slachtoffer bevinden, gekoppeld aan burgerhulpverleners die per sms met de AED naar het slachtoffer worden gestuurd.

Enkele delen van Nederland zijn zelfs al 6 minutenzone. Daar is de overleving bij een hartstilstand al rond de 25%.

Op dit moment is de nieuwe alarmdienst ´SOS Alarm Hulpdienst´ nog niet op de meldkamers van 112 aangesloten.

SOS alarmcards
De alarmdienst werkt met SOS alarmcards, een kaartje dat een slachtoffer bij zich moet dragen en dat aangeschaft moet worden. In het geval van een hartstilstand is er geen tijd te verliezen, dus er is geen tijd om een alarmcard te gaan zoeken en te scannen. De reanimatie mét gebruik van een AED moet immers direct starten nadat 112 gebeld is. Dit om de kans op overleving te maximaliseren. Tien minuten, zoals de SOS Alarm Hulpdienst aangeeft, is te lang om dit te realiseren.

Geen tijd verliezen, altijd 112 bellen
De Hartstichting wil benadrukken dat in het geval van een hartstilstand ALTIJD 112 direct moet worden gebeld. Hiermee wordt zowel de professionele hulpverlening als de burgerhulpverlening in gang gezet en gaat geen tijd verloren met het inschakelen van andere systemen.

Bron: Hartstichting
Door: redactie ICD App